Silicone Refractory Fabric

پارچه نسوز سیلیکیونی چیست؟

پارچه نسوز سیلیکونی نوعی دیگر از پارچه های نسوز است که از پارچه های فایبر گلاس ساخته شده است و دو طرف آن و یک طرف آن توسط لاستیک های سیلیکونی پوشیده شده است.

پارچه نسوز سیلیکونی در برابر زدگی و خوردگی و درجه حرارت بالا بسیار مقاوم می باشد . ظرفیت بسیار بالایی را دارد.

استفاده از پوشش های سیلیکون در دو طرف پارچه فایبر گلاس باعث می شود تا عمر این پارچه ها افزایش یابد و مقاومت آن ها در برابر روغن بیشتر شود.

اصطکاکی سطحی را که پارچه های سیلیکونی به وجود می آورند نسبت به پارچه های تفلونی بیشتر است.

 

پارچه نسوز سیلیکون به دو صورت در بازار وجود دارد که عبارتند از:

 

پارچه نسوز سیلیکونی دورو و  یک رو، کاربرد این پارچه ها بسیار زیاد می باشد و مورد استفاده بسیاری از افراد در کار های مختلف قرار گرفته است.

ویژگی پارچه های نسوز سیلیکونی:

• پارچه های سیلیکونی به عنوان بازدارنده دود و شعله آتش مورد استفاده قرار می گیرند.
• در برابر اسید ها و قلیایی هایی که به صورت رقیق شده هستند مقاوم می باشند.
• مقاومت مکانیکی آن ها بالا می باشد و در برابر زدگی، خوردگی، فشار، سایش، سوراخ شدن و پاره شدن مقاوم هستند.
• پارچه های سیلیکونی دارای قدرت بسیار بالایی می باشند و خاصیت نرمی و انعطاف پذیری بالایی را دارند.
• عایق الکتریکی خوبی می باشند‌.
• در برابر بسیار از گاز ها مانند: ازن، اکسیژن، نور خورشید و فرسودگی بسیار مقاوم هستند و عمر بسیار طولانی دارند.
• در برابر سرما و حرارت مقاوم هستند و می توانند به طور غیر مداوم تا دمای ۵۵۰ درجه سانتی گراد و به طور مداوم تا دمای ۲۸۰ درجه سانتی گراد را تحمل کند.

 

کاربرد پارچه نسوز سیلیکونی:

• در فلنج  ها و ولو ها از پارچه های نسوز سیلیکونی استفاده می کنند.
• از پارچه های سیلیکونی به عنوان پتو های جوش کاری، پوشش های گرمایی و همچنین به عنوان پرده های ضد آتش استفاده می شود.
• در صنایع مختلفی مانند صنایع  هوا فضا، پتروشیمی، نفت، صنایعی که به تولید تجهیزات می پردازد، ماشین آلات و متالوروژی این پارچه ها بسیار کاربرد دارد.
• در داکت ها و یا کانال های که باعث تولید هوای مطبوعی می شود از این پارچه ها استفاده می شود‌.
• به عنوان نوار های نقاله یا نقاله های نسوز از این پارچه استفاده می شود.
• در صنایع نفتی، سیمان، مهندسی شیمی و…  از  نخ های نسوز سیلیکونی استفاده می شود.

آپدیت ۵ آذر ۹۸

Silicone Refractory Fabric

درباره پارچه نسوز سیلیکونی بیشتر بدانید

ممکن است بارها اصطلاح پارچه نسوز به گوش تان خورده باشد اما دقیقا ندانید که منظور از این نوع پارچه چیست و چه کاربردهایی دارد.

پارچه نسوز در واقع ساختاری از الیاف مشابه فایبر سرامیک، فایبر گلاس و گرافیت دارد که ویژگی اصلی آن نسوز بودن آن است و به همین واسطه محصول بافته شده توسط این الیاف به عنوان پارچه نسوز ساخته می شود.

مشخصات پارچه نسوز سیلیکونی

در بافت این نوع پارچه روش های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد که هر کدام از این متدها باعث افزایش یا کاهش مقاومت حرارتی محصول می شود و در نتیجه پارچه نسوز سیلیکونی تولید شده کاربردهای مختلفی دارد. این روش ها با نام هایی همچون PLAIN، UD، TD، SATIN در میان افراد این صنعت شناخته می شود.

اگر بخواهیم به طور کلی ویژگی های پارچه های نسوز را نام ببریم باید گفت که این الیاف مقاومت زیادی در برابر دماهای با ۱۵۰۰ درجه سانتی گراد دارد. این محصولات ضد اسید و باز و ضد روغن هستند.

موارد کاربرد  پارچه نسوز سیلیکونی در استفاده از صنایع بسته بندی و هیتر و استفاده در عایق های حرارتی لوله های بخار و ساخت لباس هایی برای آتش نشانان است. شاید مهم ترین کاربرد این پارچه های نسوز استفاده از آن در عایق بندی دیگ های بخار، لوله ها، نیروگاه های برق است.

فرآورده های تولید شده کاربردهای مختلفی دارد اما از پر استفاده ترین پارچه های نسوز می توان به پارچه فایبر گلاس نام برد که به شکل فیبر و با پلاستیک تقویت شده است. این محصول از شکل های گوناگون پشم شیشه به همراه سیلیکات و سیلیس و درصدهای گوناگونی از اکسید کلسیم و منیزیم تولید می شود.

 

انواع دیگر پارچه نسوز سیلیکونی

نوع دیگری از این پارچه نسوز، مدل سرامیکی آن است که به واسطه استفاده از انواع مختلف آلومینوسیلیکات ها و ترکیب آن ها در حرارت بالا با رشته های سرامیک ایجاد می شود. این ترکیب باعث می شود تا پارچه ایجاد شده تا دمای بالای ۱۲۶۰ درجه سانتی گراد را تحمل کند.

پارچه سیلیکا مقاومت بالای ۹۰۰ درجه سانتی گرادی در برابر گرما دارد. موارد کاربرد این پارچه در تولید راکت و موشک هوا فضا است.

مدل دیگری از پارچه نسوز، پارچه آرامید است که در آن از رشته هایی به همین نام استفاده می شود. از ویژگی های مهم این پارچه وزن کم آن و قابلیت کشسانی بالا آن به همراه پایداری و مقاومت در برابر مواد شیمیایی است.

 

آپدیت ۵ آذر ۱۴۰۰

پارچه سیلیکونی چه نوع پارچه ای است؟

پارچه سیلیکون نوعی از پارچه نسوز است که برای عایق کاری حرارتی در ساخت‌ و سازهای مختلف و حتی برخی انواع خاص لباس به کار می‌رود. این پارچه از متریال مختلفی شامل فایبرگلاس و سیلیکون ساخته شده است و قادر است حرارت زیادی را تحمل کند. از پارچه سیلیکونی برای تولیدات مختلفی استفاده می‌شود که در بخش کاربردها به صورت مفصل به آنها اشاره می‌کنیم.

در صورتی که مایل به کسب اطلاعات بیشتر هستید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید و یا با شماره تماس دفتر شرکت نسوز طوس تماس حاصل فرمایید.

پارچه سیلیکونی نسوز فایبر گلاس چیست؟

پارچه سیلکون همان پارچه فایبرگلاس است که روکش سیلیکونی بر روی آن کشیده شده و باعث می‌شود مقاومت حرارتی آن افزایش یابد. این پارچه با نام برزنت نسوز نیز شناخته می‌شود و به دلیل اینکه مواد سمی مثل آزبست در ساختار آن وجود ندارد بسیار امن است. این پارچه علاوه بر حرارت، در برابر آب، سایش، اشعه‌های مضر و … نیز مقاوم است. از این پارچه عمدتاً برای ساخت روکش، پد عایق حرارتی، پرده آتش نشانی و به طور کُلی محافظت از اجزای مختلف استفاده می‌شود.

استفاده از سیلیکون برای تولید پارچه سیلیکونی باعث می‌شود انعطاف‌پذیری آن افزایش یابد و همین کاربردهای آن را افزایش دهد. شایسته ذکر است که این پارچه تا ۱۲۰۰ درجه فارنهایت حرارت را تحمل می‌کند و عملاً در مقابل آتش مقاوم است. همچنین این پارچه مقرون به صرفه و بادوام است و نسبت به فولاد ازاز استحکام بیشتری برخوردار است. همچنین عایق بودن این پارچه نسبت به الکتریسیته، حتی در ضخامت‌های کم باعث می‌شود در صنایع الکتریکی نیز کاربرد داشته باشد.

مزایای پارچه سیلیکونی

پارچه سیلیکونی با توجه به ساختار خود که از الیاف شیشه و رزین سیلیکون ساخته شده است، یکی از محبوب‌ترین پارچه‌های نسوز است که کاربردهای زیادی هم دارد. می‌توان گفت که بهترین نوع پارچه برای عایق بندی همین پارچه سیلیکونی است. مزایای این پارچه شامل:

  • نرم و انعطاف پذیری بالا
  • نسوز بودن و مقاومت در مقابل حرارت
  • مقاومت در برابر سرمای شدید
  • اصحکاک ناچیز و نچسب بودن
  • مقاومت در برابر انواع مواد شیمیایی اسیدی، قلیایی، روغن و آب
  • عملکرد خیره کننده در برابر اشعه‌های مضر مثل اشعه ایکس، آلفا، مادون قرمز و فرابنفش
  • به صرفه بودن و بازدهی اقتصادی بالا به دلیل دوام زیاد
  • بازدارندگی در مقابل شعله، دود و انواع گازها
  • خواص فیزیکی قابل توجه و مطلوب مثل مقاومت در برابر ساییدگی، کشیدگی، پاره شدن و سوراخ شدن
  • تحمل حرارتی پارچه سیلیکونی با توجه به جنس آن ۵۵۰ تا ۱۲۰۰ درجه فارنهایت است
  • مقاوم دی الکتریک عالی به طوری که در ولتاژهای بالا نیز عایق خوبی محسوب می‌شود

کاربردهای پارچه سیلیکونی

مزایای فراوان و ویژگی‌های منحصر به فرد پارچه سیلیکونی باعث شده این پارچه نسوز کاربردهایی داشته باشد که در سایر پارچه‌ها دیده نمی‌شود. از این پارچه در صنایع گوناگونی استفاده می‌شود. علت این مسئله بارز بودن ویژگی‌های این پارچه حتی از ظاهر آن و البته مقاومت بالای آن در مقابل تمام عوامل است.

پارچه سیلیکونی نسوز یک پارچه باکیفیت است که ممکن است یک رو یا دو رو باشد؛ یعنی یک یا دو طرف آن به وسیله سیلیکون پوشش داده شود. بنابراین با توجه به اینکه پارچه یک رو یا دو رو باشد مصارف و کاربردهای مختلفی دارد. انواع عوامل خطرناک نمی‌توانند باعث خوردگی و آسیب به این پارچه شوند و در نتیجه نقش محافظتی آن بیش از هر چیزی بارز است. حتی این پوشش عمر پارچه و مقاومت در برابر روغن را نیز افزایش می‌دهد. ضمنا این پارچه اصطکاک سطحی بالایی دارد و بهمین دلیل ساییدگی آسیبی به آن وارد نمی‌کند.

مهم‌ترین کاربردهای این پارچه شامل:

  • آب بندی و عایق بندی کوره‌های القایی صنعتی
  • ساخت اتصالات و لوله‌های انبساطی
  • تولید نوار نقاله
  • تهیه پرده‌های ضد حرارت برای مصارف صنعتی
  • تهیه پرده‌های نسوز برای جلوگیری از آتش سوزی
  • تولید پد، تشک و تجهیزات نسوز
  • تولید تجهیزات و لباس‌های ایمنی نسوز مثل لباس و دستکش آتش نشانی
  • تولید کیسه‌های مخصوص برای نگهداری مواد شیمیایی مثل روغن داغ
  • تولید پتو جوشکاری
  • طراحی، ساخت و عایق بندی منهول در پتروشیمی، نیروگاه‌ها، سکوها و صنایع نفتی
  • استفاده در صنایع هوا فضا، شیمیایی، ماشین آلات، متالوژی و صنایع نظامی
  • استفاده در کانال تهویه هوا
  • استفاده در بسط‌های غیر فلزی تا تغییرات دمایی منجر به آسیب به تجهیزات نشود

قیمت پارچه سیلیکونی به چه صورت است

پارچه سیلیکونی نسوز بر حسب نوع، متراژ و ضخامت خود قیمت‌های مختلفی دارد. در صورتی که این پارچه را رولی و به صورت عمده تهیه کنید قطعاً هزینه کمتری به ازای هر واحد آن پرداخت می‌کنید. اما با توجه به اینکه این پارچه قیمت‌های مختلفی در بازار داشته و واسطه‌ها حباب‌های قیمتی زیادی ایجاد می‌کنند، برای خرید به صرفه این پارچه باید به یک منبع معتبر مراجعه کنید. در ادامه این منبع معتبر را به شما معرفی خواهیم کرد.

پارچه سیلیکونی نسوز را از کجا تهیه کنیم؟

پارچه سیلیکونی می‌تواند کارگر را از خطرات احتمالی کار برهاند و با حس امنیتی که ایجاد می‌کند، بازدهی کار را افزایش دهد. همانطور که گفتیم این پارچه مقاومت بالایی در برابر تمام عوامل مضر دارد و در بسیاری از مصارف صنعتی، جایگزینی ندارد. اما باید توجه داشت که این پارچه نیز انواع مختلفی دارد و در ساختار آن از اجزای مختلفی استفاده می‌شود. بنابراین انتخاب پارچه مناسب و خرید باکیفیت‌ترین آن با پیچیدگی‌هایی همراه است که قابل چشم پوشی نیستند.

اولین نکته‌ای که باید در هنگام خرید به آن توجه کنید، خرید از یک فروشگاه معتبر است. در چنین مواردی یک فروشگاه معتبر از تجربه زیادی برخوردار بوده و به صورت تخصصی در این زمینه مشغول است. فروشگاه نسوز طوس با سابقه زیاد در زمینه عرضه انواع پارچه و تجهیزات نسوز مثل پارچه سیلیکونی یک انتخاب ایده آل است که انواعی از این محصولات را در کنار هم و در هر حجمی ارائه می‌کند.

توصیه ما این است که در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر و یا کسب مشاوره رایگان در مورد پارچه‌های نسوز، انواع و ابعاد آن، از سایت نسوز طوس بازدید نمایید و یا با شماره تماس درج شده در بخش تماس با ما ارتباط برقرار نمایید.

 

 

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *