Ceramic Refractory Fabric

پارچه نسوز سرامیکی چیست؟

پارچه نسوز سرامیکی دسته ای دیگر از انواع پارچه های نسوز هستند که از موادی مانند: آلومینوسیلیکات خلوص بالا در اثر فرآیندی در کوره های داغ، ذوب می شوند و با رشته های سرامیکی نیز ترکیب می شوند. بدون بو می باشد و به رنگ سفید دیده می شود. در این پارچه از مواد آزبست استفاده ای نشده به همین دلیل برای سلامت انسان ها و سلامت زیست محیط مضر نمی باشد.

 برای دماهای بسیار بالا تا اندازه۲۳۰۰ درجه فارن هایت استفاده می شود.

پارچه نسوز سرامیکی از نخ های الیاف سرامیکی ساخته شده است، این نخ ها می توانند دمایی را تا حدود۱۲۶۰درجه سانتی گراد تحمل کند.از مقاوم ترین پارچه های موجود در برابر حرارت و آتش و گرما می باشد.

 در شرایط خاص مکانیکی، حرارتی، الکتریکی، طراحی و ساخته می شوند.

پارچه های نسوز سرامیکی در کوره های مختلف صنعتی، به عنوان یک مانع حرارتی، بخش های مختلف کوره ها را از یک دیگر جدا می کنند. همچنین  قسمت های مختلفی از کوره ها را عایق می کنند.

 

• پارچه نسوز سرامیکی سیم دار:

برای بهتر شدن کیفیت  از سیم هایی به نام استنلس و استیل در ساختار پارچه استفاده می کنند که باعث افزایش مقاومت مکانیکی آن شده و همچنین باعث تحمل حرارت درجه بالا تر می شود. یعنی می تواند دمایی را تا حدو۱۲۸۰درجه سانتی گراد تحمل کند.

• پارچه نسوز سرامیکی خالص:

 از چیز دیگری در ساختار آن ها استفاده نشده است و می توانند تا۱۲۶۰درجه سانتی گراد دما را تحمل کنند.

ویژگی پارچه نسوز سرامیکی:

• تحمل دمای تا ۱۲۶۰درجه سانتی گراد و در مواردی تا ۱۲۸۰ درجه سانتی گراد را می تواند تحمل کند.
• مقاوم در برابر خوردگی، شوک های حرارتی، سایش و زدگی.
• در برابر اکسیداسیون و تحلیل رفتگی مقاوم است.
• به عنوان جایگزین آزبست از آن استفاده می شود.
• از این پارچه در محیط های سخت و قابل سایش نیز استفاده می شود.

کاربرد پارچه نسوز سرامیکی:

• برای ساخت ژاکت های حرارتی، کابل ها و اتصالات مورد استفاده قرار می گیرد
• در عایق بندی های مختلف و همچنین سپر محافظ و یا پوشش قابل استفاده است.
• برای ساخت لوله های انعطاف پذیر پارچه ای برای لوله هایی با درجه حرارت بالا کار برد دارد.
• در بسیاری از کارخانجات  ریخته گری، کشتی سازی، آلومینیوم و فولاد، پالایشگاه ها و نیروگاه ها و صنایع شیمیایی کار برد دارد.

آپدیت ۱۲ آذر ۱۳۹۸

Ceramic Refractory Fabric

درباره پارچه نسوز سرامیکی بیشتر بدانید

از جمله الیافی که در ساخت پارچه نسوز مورد استفاده قرار می گیرد می‌توان به فایبرگلاس، کولار ،گرافیت، فایبر سرامیک و غیره اشاره کرد.  البته قابل ذکر است که این الیاف نسوز میباشند و این نوع از پارچه ها از طریق روش‌های گوناگونی ساخته می شوند و بسته به موادی که در آن استفاده می‌شود در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارند.

موادی مثل الیاف شیشه و الیاف های ضد آکریلیک که جز الیاف مصنوعی به شمار می‌آیند در برابر شعله آتش از خود مقاومت بالایی نشان می‌دهند البته پلی استر هایی هم وجود دارد که در مقابل آتش سوزی ، اشتعال پذیری پایینی دارند به طوری که حتی ممکن است خود را خاموش نمایید.

الیاف های طبیعی به سختی آتش می‌گیرند و این عمل بسیار آهسته انجام می شود از طرفی عمدتا این الیاف ها ذوب نمیشوند و توانایی این را دارند که خود را خاموش کنند.

انواع پارچه های نسوز کدام اند؟

 اگر بخواهیم چند نمونه از پارچه های نسوز را که بسیار پرکاربرد هستند را نام ببریم شامل موارد زیر می شود:

 پارچه نسوز سرامیک ، پارچه فایبرگلاس ، پارچه نسوز سیلیکا.

پارچه هایی مثل پارچه‌های پنبه‌ای جزء پارچه های غیر طبیعی به شمار می‌آیند که بسیار سریع جرقه می‌زنند که این کار باعث می‌شود به صورت گسترده پخش شود البته برای جلوگیری از این کار می‌توان یک پارچه نسوز استاندارد را به جای آن استفاده کرد.  با این کار سلامت محیط و مواد تولیدی ضمانت می شود .

از طرفی اگر الیاف طبیعی و مصنوعی در ترکیب پارچه استفاده شود این امر باعث می‌شود کیفیت پارچه نسوز بهبود یابد

برای اینکه شخص شود یک پارچه طبیعی است یا خیر تکه ای از نخ آن را میسوزانیم اگر تبدیل به پودر شد انگاه الیاف آن به صورت طبیعی میباشد ولی اگر حالتی گوله مانند پیدا کرد در این حالت از مواد نفتی ساخته شده است.

 بافت سطح پارچه تاثیر بسزایی بر قابلیت اشتعال پارچه دارد از طرفی پارچه نسوز که وزن کمی دارد با پارچه های بافته شده بسیار زودتر از پارچه‌ای با وزن بالا و پارچه‌های محکم سوزانده می‌شود .

پارچه های نسوز سرامیکی چه ویژگی‌های دیگری دارد?

 انعطاف پذیری بالایی دارد و ضد اسید و باز و روغن می باشد و تا دمای ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد از خود مقاومت بالایی نشان می‌دهد

برای اینکه دیگ های بخار نیروگاه های برق، لوله ها را عایق بندی کنند از این پارچه ها استفاده می کنند علاوه بر آن برای عایق کردن ساختمان ها و کارخانه ها هم کاربرد ویژه‌ای دارد.

 این پارچه ها به علت عایق فشار ،عایق الکتریکی و عایق گرما بودن در صنعتهایی همچون صنایع نظامی، ساختمانی ،کشتیرانی ، فولاد و صنایع غذایی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد

 از طرفی این پارچه ها در مقابل جریان، فشار ،حرارت، کشش و سایش بسیار مقاومت می‌کنند.

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *