Refractory asbestos sheets

ورق آزبست نسوز چیست؟

اگر بخواهیم یکی از قدیمی‌ترین ورقهای واشر در زمینه مواد نسوز را به شما معرفی کنیم آن چیزی نیست به جز ورق نسوز آزبست.

البته این مدل از ورق های نسوز به نام‌های دیگری از جمله ورق واشر آزبست و یا مقوای نسوز هم معروف و شناخته شده می باشد

در ساختار یک ورقه نسوز آزبست از چه موادی استفاده می شود ؟

موادی مثل کاغذ، کمی فیبر و الیاف آزبست و اندکی غبار آزبست که توسط یک چسب رزین بسیار چسبناک به یکدیگر وصل شده‌اند ؛ به این ساختار پایدار و به هم پیوسته و ورق نسوز آزبست گفته می‌شود البته بد نیست بگوییم که از سیمان هم می‌توان در ترکیب این ورق ها استفاده کرد

 از مزیت های اساسی این ورق ها این است که در مقابل نیروی سایشی بسیار مقاوم هستند و هنگامی که می‌خواهند آن را برش یا شکل دهند از خود انعطاف پذیری بالایی نشان می‌دهد که این ویژگی نقش ویژه‌ای در این فرایندها دارد و آنها را آسان‌تر می‌کند این ورق ها میتوانند دمای حدود ۴۵۰ درجه سانتیگراد را تحمل کنند حتی در مواردی هم تخمین زده شده است که با افزایش دما تا حدود ۷۰۰ درجه سانتی گراد هم آسیبی به آنها نمی‌رسد و عملاً اختلالی در وظایف شان ایجاد نمی‌شود

 این محصول از زمان‌های گذشته تا به امروز در بازار وجود داشته است و به همین علت یکی از پر کاربرد ترین ورق ها به شمار می آید و مصارف گوناگونی دارد به طوری که تمامی واشر هایی که در موتورخانه ها وجود دارند جنس شان از این ورق ها می باشد.

ویژگی های مهم ورق آزبست نسوز

 از جمله ویژگی‌های اساسی یک ورقه آزبست نسوز می‌توان به مواردی همچون موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاوم در برابر نیروهای سایشی و کششی که نشانه‌ای از توان تحملی بالای این محصول می باشد
  • قابلیت انعطاف پذیری بسیار زیاد این محصول
  • قابلیت های مکانیکی و انسجام
  • مقاومت در برابر حرارت و عملکرد مناسب در روغن داغ و غیره

قابل ذکر است که در طی چندین سال گذشته استفاده از آزبست روندی نزولی به خود گرفته است و به نوعی استفاده از آن محدود شده‌است و به جای آن از ورق‌هایی مثل فیبر استخوانی، برد سرامیکی و کلینگریت و غیره استفاده می شود.

کاربرد ورق آزبست نسوز

 مصارف ورق آزبست نسوز در زمینه‌های تجاری ،مسکونی، صنعتی و غیره می باشد که از جمله مهمترین آنها به شرح زیر است :

  • استفاده کردن در کوره های بخار
  • استفاده کردن در ساختمان های ضدحریق و یا لوله های تحت فشار و همچنین وسیله مناسبی است برای اتصالات و تولید واشر های نسوز که برای موتورخانه ها بسیار مناسب هستند .

از دیگر کاربرد آنها می‌توان به استفاده برای کمپرسورها و غیره اشاره کرد. علاوه بر موارد فوق در مواردی همچون موتورها ،مخازن صنعتی ، شفت ها و نیروگاه‌ها و حتی مخازن سکوهای نفتی جهت آب بندی از این محصول استفاده می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *