واشر نسوز

واشر نسوز آببندی چیست (Gasket)

واشرهای آببندی که در صنایع با نام گسکت ( Gasket) و یا درزبند نیز شناخته می شوند، در عین سادگی ابزاری بسیار مهم و کاربردی در صنایع گوناگون به شمار می روند که در قطرها و ضخامت هایی متفاوت به تولید می رسند. نحوه ساخت واشرها به عواملی نظیر دمای محیطی که در آن مورد استفاده قرار می گیرند، احتمال خوردگی و نوع کاربرد آن ها بستگی دارد.این نوع از واشرها جهت آب بندی فضای مابین دو فلنج و جلوگیری از نشت سیالات مورد استفاده قرار می گیرند.

در بین انواع مختلف واشر، واشرهای لاستیکی یکی از انواع اصلی و کاربردی محسوب می شود که به جهت سهولت در کاربرد و قدرت آب بندی بالا، در بسیاری از خطوط آبی و اتصالات لوله کاربرد دارند. واشرهای لاستیکی عموماً در جنس های مختلفی به تولید می رسند که در ادامه با انواع آن آشنا خواهیم شد.

 

انواع واشرهای لاستیکی آب بند نسوز

واشرهای آب بند معمولاً با برش ورق های لاستیکی و به دو صورت لاستیکی و یا تلفیقی از لاستیک و فلز به تولید می رسند که نوع ترکیبی آن قابلیت استفاده در محیط هایی با فشار بالا را دارد. اما بطور کلی این نوع واشرها به چند دسته تقسیم می شوند .

  • واشر نسوز آببند (Viton)
  • واشر ضد اسید (Epdm)
  • واشر ضد روغن (NBR)
  • واشر منجید دار
  • واشر سیم دار

اما آنچه که به بررسی آن می خواهیم بپردازیم یکی از از انواع بسیار کاربردی واشرها به نام واشرهای نسوز آببندیست که در بخش بعد به بررسی این نوع از واشر می پردازیم.

 

واشر آب بندی نسوز چیست

 

برخی از واشرهای لاستیکی با توجه به مواد به کار رفته در ساخت آن می تواند خاصیت نسوز داشته باشد. این واشرها، ساخته شده از ورق هایی مقاوم در برابر حرارت های بالا هستند و به همین دلیل واشرهای نسوز نامیده می شوند. البته واشرهای نسوز نیز می توانند در جنس هایی متفاوت با ورق های نسوز مختلف به تولید برسند . یکی از این ورق های نسوز پرکاربرد در ساخت واشرهای نسوز آببند ، ورق های کلینگریت می باشد.

ورق کلینگریت به عنوان موادی کاربردی در صنعت که با نام ورق های واشر نیز شناخته می شوند ، از مهمترین مواد ساخت واشرهای نسوز محسوب می شوند. این ورق ها ساخته شده از ترکیبات پودر آزبست و چندین رزین می باشند . مهمترین ویژگی واشرهای نسوز آب بند، تحمل بالای حرارتی این واشرهاست که بسته به محیط استفاده آن ها عرضه می شوند. واشرهای نسوز آب بندی در صنایع گوناگون از جمله صنایع نفت، گاز،  پتروشیمی و دیگر تجهیزات صنعتی کاربردهای فراوانی دارند.

آپدیت ۵ آذر ۱۴۰۰

 

یکی از قطعات پرمصرف و البته پرکاربرد در صنایع مختلف واشر است که انواع مختلفی دارد. این قطعه برای اتصالات محکم و مطمئن انواع پیچ و مهره، آب بندی و جلوگیری از نشت سیالات در مجاری استفاده می‌شود و نقش مهمی در عایق بندی تجهیزات صنعتی و غیر صنعتی دارد. این قطعه مصارف مختلفی دارد و به همین دلیل در ابعاد و انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شود. یکی از انواع آن واشر نسوز است که ویژگی‌های منحصر به فرد و البته جالبی دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی اجمالی واشر نسوز و توضیح ویژگی‌های آن بپردازیم.

یکی از نکاتی که باید در هنگام خرید محصولات خاص باید در نظر داشت، انتخاب تولیدکننده و فروشگاه مناسب است. شرکت صنعت گران طوس به عنوان یکی از باسابقه‌ترین شرکت‌های عرضه کننده واشر نسوز است که محصولات خود را با کیفیت بی‌همتا ارائه می‌کند.

واشر نسوز دقیقا چیست؟

برای اینکه بتوانیم به این نوع واشر بپردازیم و ویژگی‌های آن را ذکر کنیم باید انواع واشر را بشناسیم. انواع واشر شامل واشر لاستیکی، واشر کلینگریت، واشر تخت، واشر تخت ضربه گیر، واشر فنری، واشر گرافیتی و … است. این واشرها از انواع پلاستیک و فلز ساخته می‌شوند و کاربردهای مختلفی دارند.

واشر نسوز جنس خاصی دارد که خاصیت‌های ویژه‌ای به آن می‌بخشد. این نوع واشر از مواد مقاومی ساخته می‌شود که استحکام زیادی در برابر کشش به آن می‌بخشد. همچنین همانطور که از نام این واشر مشخص است، مقاومت در برابر حرارت از ویژگی‌های بارز آن است.

تعریف واشر نسوز

برای تعریفی وشار نسوز باید گفت که این واشرها در برابر حرارت بالا مقاوم‌اند و دچار تغییر فرم یا تغییر خاصیت نمی‌شوند. همچنین این واشرها در مقابل اکسیداسیون، خوردگی، کشش و بسیاری از عوامل آسیب رسان دیگر نیز مقاوم‌اند. این واشرها می‌توانند به راحتی در معرض مایعات، بخار و هوای داغ قرار بگیرند و مواد شیمیایی مختلف در دمای بالا به آنها آسیب وارد نمی‌کنند. در مورد جنس واشر نسوز نیز باید گفت که این محصول از مواد مختلفی ساخته می‌شود که در ادامه بیشتر به طریقه ساخت آن می‌پردازیم.

چرا از واشر نسوز استفاده می‌کنیم؟

همانطور که تا کنون متوجه شده‌اید واشر انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها کاربرد خاص خودشان را دارند. این واشرها در موقعیت‌های مختلفی قرار می‌گیرند و باید مطابق با نیاز مصرف کننده عمل کنند. مثلاً در برخی صنایع حرارت بالا ممکن است به تجهیزات آسیب بزند و این صنایع باید مطابق با نیاز خود از تجهیزات مقاوم در برابر حرارت استفاده کنند. به همین دلیل واشر نسوز نیز دقیقاً مطابق با نیازهای مشتری طراحی و عرضه می‌شود.

البته مقاومت حرارتی این محصول تنها یکی از ویژگی‌های آن است. حتی در مورد همین محصول نیز طراحی‌های مختلفی وجود دارد که مطابق با مصرف مصرف کننده است. به عنوان مثال واشر نسوز در پتروشیمی، خودروسازی، صنایع نفتی، صنایع پزشکی و … انواع مختلفی دارد. اگر این صنایع از این واشر استفاده نکنند ممکن است آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری را متحمل شوند.

تولید واشر نسوز چگونه است؟

واشر نسوز از ورق‌‌های نسوز ساخته می‌شود و در یک فرایند برش و حالت دهی مناسب می‌توان یک واشر خوب ساخت. کلینگریت به عنوان مهم‌ترین ورق نسوز شناخته شده است که پرکاربردترین آن نیز هست. البته از مواد اولیه مختلفی می‌توان برای ساخت این واشرها استفاده کرد که به جز کلینگریت واشر سرامیکی، سیلیکونی و PTEE  یا پلی استری است. این واشرها کاربردهای زیادی دارند. شایسته ذکر است که می‌توان از سیلیکون نیز برای ساخت این واشرها استفاده کرد.

برای برش این ورق‌ها و ساخت واشر نسوز از دستگاه برش CNC استفاده می‌شود و در شکل‌ها و ابعاد مختلفی برش داده می‌شوند. تولید این واشرها را می‌توان با نیازهای مصرف کننده هماهنگ کرد و ابعاد یا ویژگی‌های آن را هماهنگ کرد.

در هنگام خرید واشر نسوز چه نکاتی را رعایت کنیم؟

تنوع در ساختارها و ویژگی‌های واشر نسوز باعث شده این واشرها کاربردهای مختلفی داشته ابشند و به همین دلیل خرید آنها نیز نکات مختلفی داشته باشد. اینکه بتوانید بهترین واشر را انتخاب کنید تا واشر مطابق با نیازهای شما باشد بسیار مهم است. برای این منظور باید یک سری نکات و پارامترهایی مد نظر قرار دهید.

دمای کارکرد واشر:

همانطور که گفتیم واشر نسوز مقاومت حرارتی بالایی دارد اما انواع مختلف آن تحمل دمایی مختلفی دارند. دمای قابل تحمل واشرهای نسوز کلینگریت حدود ۵۵۰ تا ۶۵۰ درجه سانتی گراد است. بنابراین دمایی که واشر قرار است در آن کار کند و حالت خود را حفظ کند، بسیار مهم است و شما باید به این نکته به عنوان اولویت در هنگام خرید توجه کنید.

فشار کارکرد واشر:

واشرها به خصوص در مصارف صنعتی در محل‌هایی بسته می‌شوند که فشار زیادی را بین دو سطح باید تحمل کنند. از این رو نوع واشر در فشاری که می‌توان تحمل کند نیز تاثیرگذار است و همه واشرها قادر نیستند هر فشاری را تحمل کنند. عدم توجه به فشار کارکرد واشر نسوز باعث می‌شود دوام آن کاهش یابد و به درستی نتوان از آن استفاده کرد. شایسته ذکر است که کیفیت ساخت واشر هم به تحمل فشار آن کمک می‌کند.

محل اتصال واشر:

توجه به محلی که قرار است واشر به آن متصل شود حائز اهمیت است. جنسی که قرار است واشر با آن تماس باشد و همچنین مواد شیمیایی که با آن در تماس هستند بر کیفیت آن تاثیر می‌گذارند. همچنین ابعاد محلی که قرار است واشر به آن متصل شود باید مورد توجه قرار بگیرد.  قطر بیرونی و داخلی واشر باید متناسب با محصل اتصال آن باشد و این در سفارش شما باید لحاظ شود.

خرید مطمئین واشر نسوز

اولین نکته‌ای که در هنگام خرید واشر نسوز به آن توجه می‌شود قیمت آن است. در این مورد باید گفت که عوامل مختلفی بر قیمت این واشر تاثیرگذارند و البته نباید انتظار داشت قیمت آن برابر با سایر انواع واشرها باشد. نوع ، جنس مواد اولیه، ابعاد و مشخصات واشر مهم‌ترین پارامترهای تعیین کننده قیمت آن هستند.

برای خرید واشر مناسب با ویژگی‌های مد نظرتان بهتر است به یک فروشگاه معتبر مراجعه کنید تا هم از اصل بودن محصول اطمینان داشته باشید و هم محصول را با قیمت به صرفه تهیه کنید. شرکت صنعت گستران طوس انواع واشر نسوز با ویژگی‌های ایده آل شما را با نازل‌ترین قیمت در بازار ارائه می‌کند. گارانتی کیفی محصول و مشاوره رایگان این شرکت به شما کمک می‌کند یک خرید اطمینانی داشته باشید و بعد از خرید رضایت کامل داشته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *