شیلنگ صنعتی

شیلنگ چیست و انواع آن کدام اند ؟

به زبان ساده اگر بخواهیم تعریفی از شیلنگ ارائه  دهیم باید عرض کنیم که در واقع شیلنگ یک لوله توخالی است که انعطاف پذیری بالایی دارد و از آن اغلب برای جابه جایی و انتقال مایعات از یک مکان به مکان دیگر استفاده می شود. گاهی وقت ها از شیلنگ به عنوان لوله نیز یاد می کنند. شکل و ظاهر شیلنگ ها معمولاً به صورت استوانه ای دارای مقطع دایره ای است. طراحی شیلنگ مبتنی بر ترکیبی از کاربرد و کارایی آن صورت می گیرد. عوامل متداول اندازه ، میزان تحمل فشار ، وزن ، طول ،و سازگاری با مواد شیمیایی و … در طراحی شیلنگ تاثیر گذار هستند.

شیلنگ پر فشار

شیلنگ های تقویت شده

برای این که مقاومت در برابر فشار را در شیلنگ افزایش دهیم می توان به آن الیاف یا سیم فلزی اضافه کرد. در واقع روش های تقویتی که  معمولاً در ساختار شیلنگ مورد استفاده قرار می گیرند نه تنها باعث می شوند که مقاومت آن در برابر فشار بیشتر شود بلکه استحکام آن نیز افزایش پیدا کند.

از شیلنگ ها برای انتقال آب یا مایعات دیگر ، گاز و … استفاده می شود. برای کنترل مایعات و مواد درون شیلنگ از نازل ها استفاده می شود.

برخی از کاربردهای رایج  شیلنگ

مطمئنا همگی شما با کاربردهایی که شیلنگ ها دارند آشنایی کامل و کافی دارید.در ادامه به برخی از کابردهای شیلنگ ها اشاره می کنیم.

  • برای آبیاری درختان و گیاهان در یک باغ یا باغچه استفاده از شیلنگ بسیار رایج است.
  • برای آبیاری قطری در زمین های کشاورزی از شیلنگ های سفت و سخت استفاده می کنند.
  • از دیگر کاربردهای شیلنگ ها در آتش نشانی ها است . این شیلنگ ها که به نام شیلنگ های آتش نشانی شناخته می شوند کاربرد زیادی در عملیات مختلف دارند و از ابزارها و وسایل ضروری برای خاموش کردن و مهار آتش به شمار می روند.
  • نوع دیگری از شیلنگ ها شیلنگ های هوا هستند که در غواصی زیر آب از آن ها استفاده زیادی می شود.
  • از شیلنگ های مخصوص جابه جایی مایعات برای روغن کاری ، سرمایش و هیدرولیک در خودرو ها استفاده می شود.
  • مواد شیمیایی مایع یا گاز ها را می توان با استفاده از شیلنگ ها در آزمایشگاه های پزشکی و شیمیایی استفاده کرد.
  • از دیگر کاربردهای شیلنگ ها می توان به استفاده از آن ها در صنایع نفتی اشاره کرد که مایعات تحت فشار را می توان با شیلنگ های مخصوص این کار جابه جا کرد.

دسته بندی شیلنگ ها بر اساس جنس آن ها

انواع مختلفی از شیلنگ ها در عصر مدرن ما در دسترس مصرف کنندگان است که هر کدام مزایای منحصر به فردی و کاربردهای خاصی دارند. بطور کلی شیلنگ ها را می توان بر اساس جنس آن ها دسته بندی کرد و جنسی که شیلنگ ها ساخته می شوند ویژگی های خاصی را به آن ها می دهد و برای کاربردهای ویژه ای آن ها را آماده می کند.

شیلنگ ها را اگر بخواهیم بر اساس جنسی که ساخته می شوند دسته بندی کنیم شامل : شیلنگ های آلومینیومی ، شیلنگ پلی اتیلن، شیلنگ فایبرگلاس، شیلنگ عایق،شیلنگ های متریک، شیلنگ پلاستیکی، شیلنگ PVC، شلنگ لاستیکی، شیلنگ سیلیکونی،  شیلنگ ضد زنگ، شیلنگ تفلون و …  می باشند.

انواع و اقسام شیلنگ ها بر اساس کاربرد کدام اند؟

شیلنگ ها بخش مهمی برای عملکرد صحیح بسیاری از صنایع هستند. شیلنگ های صنعتی برای انتقال مواد شیمیایی ، نفت ، سوخت ، گاز ، آب ، مواد فله و برای مکش و تخلیه آب استفاده می شود. انتخاب شلنگ مناسب برای انتقال مواد برای پروژه شما بسیار مهم است. انتخاب شلنگ اشتباه می تواند فاجعه بار باشد. انتخاب شیلنگ نا مناسب می تواند خسارت های جبران ناپذیری را به شرکت و پروژه شما وارد کند. در ادامه  بیایید به رایج ترین انواع شیلنگ های صنعتی و کاربردهای آنها بپردازیم.

شیلنگ پنوماتیک

شیلنگ های صنعتی

این نوع شیلنگ ها در واقع از نوع تقویت شده به شمار می روند که دارای انعطاف پذیری لازم بوده و در صنایع بزرگ و کوچک برای کاربردهای گوناگونی می توان از ان ها استفاده نمود. از آنجایی که شیلنگ های مورد استفاده در صنایع مختلف می تواند مخصوص همان صنعت باشد در نتیجه درا نتخاب نوع شیلنگ مناسب و موادی که با آن ساخته شده اند و اندازه و دیگر موارد باید دقت بیشتری صورت گیرد تا بتواند نیاز این صنایع را برآورده نماید.

 

شیلنگ های انتقال مواد شیمیایی

از این شیلنگ ها برای انتقال انواع مواد شیمیایی صنعتی استفاده می شود. کار با مواد شیمیایی می تواند بسیار خطرناک باشد ، بنابراین شیلنگ شما باید در برابر فشارهایی که بر روی آن وارد شده مقاومت کند .

شیلنگ های انتقال نفت

از شیلنگ ها و لوله های انتقال نفت برای انتقال حلال های نفتی ، وگازی و دیگر محصولات نفتی در صنایع مختلف استفاده می شود.  این شیلنگ ها معمولاً در صنایعی مانند کشاورزی ، کشتی سازی ، معادن ، راه آهن ، کارخانه ها و ساخت و سازها مورد استفاده قرار می گیرید. در واقع از آن ها برای  انتقال مواد بر پایه روغن با حرارت بالا می توان استفاده نمود.

آنها همچنین برای سرویس مکش و تخلیه در ماشین های تانکر دار مناسب هستند. شیلنگ های انتقال نفت به طور کلی از لاستیک مصنوعی ساخته می شوند و از مقاومت روغنی متوسط ​​تا زیاد برخوردار هستند.

شیلنگ های بخار

شیلنگ های بخار را می توان برای انتقال بخار ، شستشوی تحت  فشار ،  پمپاژ بخار با دمای بالا ، پمپ های بخار  در پالایشگاه ها استفاده کرد. آنها معمولاً از لاستیک مصنوعی ساخته شده و با سیم فولادی تقویت شده اند.

شیلنگ کشاورزی

شیلنگ های مواد غذایی و آشامیدنی

شیلنگ های مواد غذایی و آشامیدنی شیلنگ های انتقال مواد بهداشتی هستند که برای انتقال مواد خوراکی از کامیون های مخزن و به کارخانه استفاده می شوند. این ها در واقع شیلنگ های مکش و تخلیه هستند که بیشتر در صنایع غذایی و آشامیدنی کاربرد دارند.

شیلنگهای مواد غذایی اغلب از لاستیک مصنوعی ساخته شده اند و باید مطابق با FDA و USDA باشند. برخی از مواد رایج مورد استفاده در مواد غذایی نیتریل ، سفید و شفاف PVC و Neoprene هستند.

شیلنگ های ضد سایش

شیلنگ های ضد سایش ، شیلنگ های مقاوم  و محکمی هستند که مواد ساینده و درشتی بدون چربی مانند سنگ ، تراشه ، دوغاب ، گل ، ماسه ، سنگ آهک و پلاستیک را منتقل می کنند.

این شیلنگ ها به طور معمول از لاستیک خالص و ضخیم ساخته شده اند ، اما با گذشت سال ها ، مهندسی این محصول پیشرفته تر شده  و ترکیباتی که به آن اضافه شده  باعث  کاهش وزن آن و افزایش انعطاف پذیری آن شده است ، مانند نمونه هایی که با  اورتان ساخته شده  اند و در بازار موجود هستند. شیلنگ های ضد فرسایش چرخه عمر محدودی دارند و عمر این نوع از شیلنگ ها  بسته به شرایط کار ، ساعت استفاده و مواد یا کالای منتقل شده متفاوت است.

شیلنگ آب

شیلنگ های آب

شیلنگ های آب برای حمل و نقل آب در بسیاری از صنایع استفاده می شود.

می توانید شیلنگ های آب مورد استفاده برای نوشیدنی ها ، سمپاش های دستی کشاورزی ، ساخت و ساز و آتش نشانی را در این زمینه مثال بزنیم همچنین از این شیلنگ ها می توان برای  کاربردهای صنعتی و کشاورزی عمومی استفاده کنید.

تست و بازرسی شیلنگ ها

مهم نیست که چه نوع شیلنگ برای پروژه یا محل کار خود نیاز دارید ، لازم است که شیلنگ های به طور مرتب مورد بازرسی و آزمایش قرار گیرند. شیلنگ ها باید قبل از هر بار استفاده بازرسی شوند ، به خصوص هنگام کار با مواد شیمیایی خطرناک بازرسی آن ها لازم و ضروری است. 

شما باید به صورت بصری روزانه شیلنگ را بازرسی کنید تا مطمئن شوید هیچ ترک ، بریدگی ، سایشی ، وجود نداشته باشد. مانند شیلنگ های انتقال گاز  تا صدمات و خسارت های جدی به بار نیاورد.

شیلنگ پرفشار

شیلنگ  پر فشار از تجهیزات مدرن در صنایع مختلف به شمار می آید که به طور گسترده ای می تواند برای سیستم های هیدرولیک ، گاز و آب  که قرار است تحت فشار زیاد انتقال داده شوند مورد استفاده قرار گیرند.  برای این که مقاومت این شیلنگ ها در برابر فشار بی اندازه آب زیاد باشد آن ها را از مواد مقاوم تولید می کنند  و با استفاده از لایه های فولاد بافت  آن ها را تقویت می کنند. از ویژگی های این نوع شیلنگ ها این است که از وزن سبکی برخوردار بوده و با مواد اولیه با کیفیت ساخته شده اند. همچنین انعطاف پذیری بالای آن و عدم پیچ و تاب خوردن آن سبب می شود که کار کردن با آن ها بسیار ساده باشد. انواع شیلنگ های پر فشار شامل : شیلنگ های پر فشار برای دستگاه اکسیژن، شیلنگ های پر فشار برای گاز ، شیلنگ های پر فشار عمومی ، شیلنگ های پر فشار هیدروژن هیلیوم و… می باشد.

شیلنگ گاز

شیلنگ گاز

شیلنگ های گاز از جمله شیلنگ های رایجی هستند که همگی ما با آن ها آشنا هستیم این نوع شیلنگ ها خودشان به نوع شیلنگ های کم فشارو  پر فشار دسته بندی می شوند. شیلنگ های کم فشار  (استیلن ، اکسیژن ، مخلوط بوتان ، پروپان ، گاز طبیعی ، گاز خنثی) و شیلنگ های گازهای پر فشار به عنوان مثال برای پر کردن و تخلیه سیلندرهای گازی مورد استفاده قرار می گیرند.

بیشترین مصرف این شیلنگ ها در خانه، کارخانجات و مراکز صنعتی می باشد . در واقع دستگاه های گاز سوز نیاز فراوانی به شیلنگ های گاز دارند. باید در خرید این نوع شیللنگ ها توجه داشته باشیم که جنس با دوام و مرغوب آن را تهیه کنیم . یک شیلنگ گاز مناسب باید در برابر فشار مقاوم باشد و بتواند علاوه بر انعطاف پذیری در برابر پاره شدن و سوراخ شدن استحکام و مقاومت خوبی داشته باشد و دچار پوسیدگی و فرسودگی نشود. البته زیبایی را هم می توان یکی دیگر از نکات اساسی برای خرید یک شیلنگ گاز در نظر گرفت.

شیلنگ نسوز

شیلنگ نسوز

شیلنگ هایی که بیشتر به رنگ شفاف و شیری موجود هستند را مطمئنا همگی دیده اید این شیلنگ ها به شیلنگ نسوز معروف بوده که در ساختارش از سیلیکون ۱۰۰ درصد خالص استفاده شده است . شیلنگ نسوز قادر است دمایی بین ۱۰۰- تا ۲۵۰ درجه سانتی گراد را تحمل کند.   از جمله ویژگی های این شیلنگ ها این است که در برابر پاره شدن و ترکیدگی بسیار مقاوم هستند و همچنین قادر هستند اشعه ماوراء بنفش را تحمل کرده و از انعطاف پذیری عالی نیز برخوردار می باشند. این شیلنگ ها در کنار انعطاف پذیری بالای خود به هیچ وجه شکسته نمی شوند و همچنین از شعاع خمش بسیار خوبی برخوردار بوده و به راحتی می توان برای محیط های مختلف از آن ها استفاده کرد. استفاده از شیلنگ های نسوز در محیط هایی با درجه حرارت بالا از ویژگی های عالی آن ها به شمار می رود. آن ها طول عمر بالایی داشته و در برابر فرسایش و اکسیداسیون نیز بسیار قوی عمل می کنند. عدم جذب مایعات و مقاومت در برابر مواد شیمیایی گوناگون از دیگر ویژگی های منحصر به فرد شیلنگ های نسوز به شمار می رود.

شیلنگ آتش نشانی

شیلنگ آتش نشانی شیلنگی است با انعطاف پذیری بالا و در عین حال بسیار قوی که می توان با استفاده از آن  آب و یا محلول  مربوطه برای خاموش کردن آتش  را بر روی حریق ریخت و به اطفاء حریق پرداخت. در ساخت شیلنگ های آتش نشانی مدرن از انواع پارچه  های طبیعی ومصنوعی و الاستومر ها  استفاده شده است . استفاده از این مواد باعث می شود که شیلنگ ها که در معرض آب هستند دچار پوسیدگی نشده و طول عمر آن ها افزایش می یابد. همچنین این مواد از تخریب و فرسایش شیلنگ آتش نشانی در برابر مواد شیمیایی و نور خورشید محافظت می کند.

شیلنگ هواکشی

کاربرد شیلنگ هواکشی در دستگاه های مکنده می باشد . برای مثال در خودرو ، جاروبرقی ، ژنراتور ها ، و دیگر دستگاه های مکنده از این شیلنگ ها استفاده می شود. طول و اندازه این شیلنگ ها با توجه به کاربردی که دارند می تواند متغیر باشد و قابلیت تولید سفارشی در این زمینه دارد. برای دفع گرد و غبار و ذرات ریز، دود و مواردی از این قبیل این شیلنگ ها کاربرد دارند.

شیلنگ ناجین

نام دیگر شیلنگ ناجین شیلنگ پلی آمید می باشد که در صنایع مختلفی از آن استفاده می شود. از جمله ویژگی های این شیلنگ ها طول عمر بالا ، مقاومت در برابر فشار ، تحمل حرارت ، انعطاف پذیری و مقاومت در برابر ارتعاش می باشد. از شیلنگ ناجین در تولید ابزار های پزشکی ، صنایع غذایی ، سیستم های پنوماتیک و هیدرولیکی و همچنین در خودرو سازی استفاده فراوانی می شود.

 

۳ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *