لاستیک NBR

لاستیک NBR چیست؟

لاستیک NBR یا نیتریل که به لاستیک بوتادین آکریلونیتریل نیز معروف است، خانواده ای از کوپلیمرهای(  کوپلیمر یعنی پلیمری که از بیش از یک نوع مونومر مشتق شده باشد.) اشباع نشده از ۲ پروپننیتریل و مونومرهای مختلف بوتادین ( ۱،۲-بوتادین و ۱،۳-بوتادین ) است. امروزه از قطعات لاستیکی استفاده زیادی می شود. زیرا بیشتر خواص فیزیکی و مکانیکی آنها و همچنین طول عمری که دارند مورد تاکید است.

اگرچه خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن بسته به ترکیب نیتریل پلیمر در آن ممکن است متفاوت باشد اما این نوع لاستیک مصنوعی از لحاظ مقاومت در برابر روغن ، سوخت و سایر مواد شیمیایی غیرمعمول  بسیار عالی عمل می کند به عبارت دیگر هرچه نیتریل بیشتری در داخل پلیمر وجود داشته باشد ، مقاومت در برابر روغن ها نیز بیشتر  خواهد بود اما انعطاف پذیری آن با افزایش نیتریل پایین می آید.

لاستیک NBR در صنعت خودروسازی و هوا فضا برای ساخت شیلنگ  ، پمپ سوخت ، لوله های پلاستیکی گازوئیل ، دیافراگم ، محفظه های روغن ، آب بند ها ، واشر ، درزگری ، لنت ترمز ، دستکش های محافظ در صنایع هسته ای ، دستکش های پزشکی ، کفش های کار ایمنی ؛ وسایل چاپ و چرخ های متحرک مانند غلطک، تشک، فوم و اسفنج و … کاربرد دارد. لاستیک NBr قادر است دمایی بین ۴۰ تا ۱۰۸ درجه سانتیگراد را تحمل کند. انعطاف پذیری آن باعث می شود NBR ماده ای مفید برای  وسایل آزمایشگاهی یک بار مصرف و دستکش های معاینه پزشکی باشد.

فرق لاستیک NBR با لاستیک طبیعی

لاستیک NBR  در مقابل لاستیک طبیعی نسبت به روغن ها و اسیدها از مقاومت بالایی برخوردار است اما انعطاف پذیری پایین تری دارد. بنابراین دستکش نیتریل نسبت به دستکش های لاستیکی طبیعی مقاوم در برابر سوراخ شدن است ، به خصوص اگر دومی در اثر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یا ازن تخریب شود. لاستیک نیتریل نسبت به لاستیک طبیعی باعث ایجاد واکنش آلرژیک نیز می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *