نوار میکا چیست؟

میکا یک کانی بسیار نرم بوده که قابلیت کشسانی، انعطاف پذیری و الاستیکی بسیار بالایی دارد. میکا  در صنعت، به اشکال مختلفی پدیدار می شود. یکی از این اشکال نوار میکا می باشد که در کنار دیگر انواع آن معرفی و جهت استفاده در صنایع بخصوصی به کار می رود. متشکل از میکای فلوگوپی و یا مسکوویت آغشته به زرین سیلکون می باشد که مقاومت حرارتی بالایی داشته و در جهت افزایش استحکام مکانیکی توسط الیاف شیشه  و یا فیلم پلی اتیلن تقویت می گردد. میکا در علم شیمی مورد بررسی و نوع  آن در علوم مربوط به برق و مکانیک مورد بحث واقع می گردد. در این مقاله سعی شده است تا ویژگی ها و کاربردهای نوار میکا مورد بحث واقع گردد.

ویژگی های نوار میکا

انواع مختلف میکا از قبیل نوار میکا، صفحه میکا، میکا رولی و … دارای یک سری ویژگی های مشابه می باشند که در تمامی آن ها یکسان بوده و از جمله مهمترین آن ها همان شفافیت و انعطاف پذیری می باشد. میکاها همچنین دارای مقاومت حرارتی  و عایق الکتریکی نیز می باشند اما درجه این مقاومت و عایقی در انواع مختلف آن ها،  متفاوت می باشد و همین امر سبب تفاوت کاربرد آن ها نیز شده است. ویژگی های نوار میکا را می توان به صورت اختصار این گونه بیان کرد:

  1. مقاومت بسیار بالا در برابر تابش
  2. مقاومت و حفظ خاصیت اولیه در برخورد با شرایط اسیدی و قلیایی
  3. غیر سمی بودن و خنثی از مواد شیمیایی و هالوژن
  4. ضد آب بودن
  5. مقاومت در برار شوک و لرزش
  6. کاهش دود و حجم گازهای سمی ناشی از حریق
  7. مقاومت حرارتی بسیار بالا حتی تا ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد

کاربرد نوار میکا

از نوار میکا جهت عایق سازی سیم ها و کابل های برق استفاده می شود. این امر از مقاومت بالا در مقابل حرارت های بیش از ۷۵۰ درجه سانتیگراد نشآت می گیرد. همان طور که فوقا ذکر گردید، نوار میکا توانایی مقاومت در حرارت ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد را هم دارد بدون اینکه خاصیت خود را از دست بدهد و یا دچار دگرگونی گردد. بنابراین می توان کاربرد آن را به اختصار و به صورت ذیل بیان نمود:

  1. عایق ژنراتورهای برق و موتورهای الکتریکی
  2. عایق کابل های سیگنالیک و کنترل
  3. عایق فیبرهای نوری
  4. عایق کابل های کامپیوتر
  5. عایق بین لایه های تجهیزات با ولتاژ بسیار بالا
  6. کابل های فرمان و ابزار دقیق

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *