Ceramic Piper

پیپر سرامیک و انواع پیپر سرامیک یا کاغذ نسوز سرامیکی چیست؟

ساختار پیپر سرامیک  یا کاغذ فیبر سرامیکی از فیبر آلومینو سیلیکات با خلوص بسیار بالا تشکیل شده است. کاغذ نسوز سرامیکی دارای وزن سبک ، یکنواختی ساختاری و هدایت حرارتی بسیار کم است و  همین ویژگی ها  آن را به یک راه حل مناسب برای عایق کاری در دمای بالا ، مقاومت در برابر خوردگی شیمیایی و مقاومت در برابر شوک حرارتی تبدیل می کند. کاغذ  نسوز سرامیکی می تواند در کاربردهای مختلف نسوز و آب بندی مورد استفاده قرار گیرد و در انواع ضخامت و درجه بندی دمایی در دسترس می باشد

یک کاغذ نسوز سرامیکی چه ویژگی‌هایی دارد؟

 در ساختار این نوع کاغذ های نسوز یکنواختی خاصی وجود دارد و معمولاً سبک بوده و خاصیت انعطاف پذیری بالایی دارند و به رنگ سفید در بازار موجود می باشند از طرفی در مقابل حرارت زیاد و آتش تا دمای حدود ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد از خود مقاومت بسیار بالایی نشان می‌دهند از دیگر ویژگی‌های کاغذهای نسوز این است که ذخیره سازی حرارت در آنها بسیار کم است و در برابر شوکهای حرارتی مقاومت می کنند و از طرفی حرارت را با سرعت پایینی هدایت می‌کنند و در برابر خوردگی های شیمیایی البته به جز اسید فسفریک و هیدروفلوئوریک و مواد قلیایی غلیظ از مقاومت بالایی برخوردار هستند. قدرت دی الکتریک در آنها بسیار بالا و خوب است

از کاغذ های نسوز سرامیکی در قالب برش و مهر زنی اتوماتیک استفاده می شود از طرفی از آن به عنوان واشر ،پکینگ فیبر و گسکت هم می توان استفاده کرد ؛ حتی در مواردی می‌توان آن را جهت عایق بندی حرارت، جایگزین آزبست کرد .

از کاغذ سرامیکی در چه زمینه هایی بیشتر استفاده می شود؟

  • ساختن واشر
  • لایه‌های محفظه احتراق
  • در دستگاههای بسته بندی کننده گرم
  • در قالب های فلزی به عنوان عایق پشتیبان آستر استفاده می‌شود
  • به عنوان عایق الکتریکی و حرارتی هم کاربرد دارد
  • بخشی از صفحات عایق در کوره های ذوب و عایق کردن پشتیبان مقاوم در مقابل گرما و حرارت و در پوشش کوره‌های آلومینیوم استفاده می شود .

از دیگر موارد کاربردی آن می توان به استفاده از کاغذ نسوز به عنوان واشرهای نسوز و درزهای اتصالات  انبساطی و تولید واشر هایی برای اینکه بخش‌های مختلف بین زنیک و آلومینیوم را جدا کرد اشاره کرد.  البته به عنوان آستر قالب شمش های فولادی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد . از طرفی برای عایق کردن خط لوله های بخار ، کاغذهای نسوز سرامیکی کاربرد ویژه‌ای دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *